A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Комунальний заклад "Самійлівський ліцей Близнюківської селищної ради Лозівського району Харківської області"

«Психосоціальна підтримка учасників освітнього процесу»

Дата: 13.01.2025 08:19
Кількість переглядів: 42

Канал зв’язку з педагогами та батьками

«Психосоціальна підтримка учасників освітнього процесу»

 

В’ячеслав БАНДУРА,

методист Центру практичної психології,

соціальної роботи та здорового способу життя

 

Профілактика шкідливих звичок та протиправної поведінки здобувачів освіти під час дистанційного навчання в ЗЗСО

 

У листі Міністерства освіти і науки України «Про здійснення превентивних заходів серед дітей та молоді в умовах воєнного стану в Україні» від 13 травня 2022 року № 1/5119-22 зосереджено увагу на тому, що одним із важливих пріоритетів в діяльності закладів освіти є профілактика шкідливих звичок та протиправної поведінки здобувачів освіти (URL: http://surl.li/djpssd).

Залежності в дітей і підлітків – це непростий виклик у сучасному світі. Вони є однією зі значних проблем сучасного життя, а система заходів з профілактики адиктивної поведінки у підлітків є надзвичайно важливою темою сьогодення. Підлітковий вік є кризовим періодом розвитку, коли особистість піддається високому ризику формування адиктивної поведінки, що може мати довготривалі негативні наслідки для її життя. Зловживання психоактивними речовинами, інтернет-залежність та інші види адиктивної поведінки стають все більш поширеними серед підлітків в останні роки, що актуалізує потребу ефективних профілактичних заходів.

 

Профілактика адиктивної поведінки в підлітковому віці має важливе значення щодо збереження здоров’я та зниження ризику негативних наслідків: академічна неуспішність, соціальна ізоляція, проблеми з психічним здоров’ям, злочинна поведінка.

 

Комунікативна здатність як здатність до міжособистісної взаємодії є важливим чинником соціалізації підлітків. Компонентами комунікативної здатності є мотиваційний (спрямованість особистості, потреба у спілкуванні); вольовий (здатність до самоконтролю у спілкуванні); поведінковий (вміння розв’язувати конфліктні ситуації, вміння емоційно співпереживати) компоненти.

Підлітки більше часу проводять у колі приятелів, підтримують тісні стосунки з близькими друзями, прагнуть спілкування з протилежною статтю. Їм важливо бути в групі, важливо, що про них подумають інші. Це часто призводить до імпульсивних вчинків.

Деструктивна поведінка підлітків, коли їхні дії мають руйнівний характер, спрямований на себе, своє здоров’я, зовнішній світ, може проявлятися в нападах агресії, гніву чи ворожості. Часто така поведінка є відповіддю підлітка на складні обставини, в яких вони опинилися.

У підлітковому віці молодь легко піддається негативному впливу та схильна до необдуманих ризикованих дій. Через певні біологічні особливості тинейджерам складно мислити критично та бачити небезпеку там, де її помічають дорослі. У цей складний час підлітки, психіка яких втомлена війною, стають легким об’єктом для маніпулювання.

Соціальна ізоляція дітей в умовах сьогодення, викликана онлайн-навчанням, зменшенням кількості позашкільних закладів освіти – це ще одна з основних причин потрапляння дітей до деструктивних угрупувань.

Ознаками залучення дитини до деструктивного угрупування можуть бути:

  • замкнутість (не ділиться з батьками або особами, що їх заміняють, своїми планами);
  • зміна зовнішнього вигляду (чорний вільний одяг, довге волосся тощо);
  • використання символіки на одязі чи тілі;
  • зміна настрою та поведінки тощо.

Війна негативно впливає на соціалізацію та інтеграцію дітей і підлітків, адже соціалізація – це «процес і результат засвоєння й активного відтворення індивідом 

установок, цінностей, ролей, очікувань, які властиві певній культурі або соціальній групі».

 

За умови виявлення таких груп або факту вступу дитини в одну з таких груп необхідно інформувати:

 

• кіберполіція (https://www.cybercrime.gov.ua) – цілодобово;

• поліція: 102;

• адміністрація закладу освіти;

• Національна «гаряча» лінія для дітей та молоді: 116 111 – з мобільних або 0 800 500 225 – зі стаціонарних телефонів, пн. - пт. з 12.00 до 20.00 (безкоштовно, анонімно, конфіденційно);

• Національна «гаряча» лінія з попередження домашнього насильства, торгівлі людьми та гендерної дискримінації: 116 123 – з мобільних або

0 800 500 335 – зі стаціонарних телефонів цілодобово (безкоштовно, анонімно, конфіденційно);

📲Messenger @childhotline.ukraine

📲Instagram @childhotline_ua

 

Педагогічним працівникам пропонуємо  організувати заходи у закладах освіти, спрямованих на:

  • формування в учасників освітнього процесу гігієнічних навичок та засад здорового способу життя, зокрема звичок здорового харчування, фізичної активності, безпечної комунікації;
  • упровадження принципу недискримінації, в тому числі конфіденційності щодо наявності будь-яких дискримінуючих ознак;
  • запобігання вживанню учнями, іншими учасниками освітнього процесу тютюну, алкоголю, наркотичних засобів, інших речовин із психоактивною дією, унеможливлення їх розповсюдження та вживання в закладі освіти та на прилеглих до нього територіях;
  • упровадження в закладах освіти просвітницьких та профілактичних програм із протидії проявам насильства та булінгу (цькування) і їх попередження (у співпраці з працівниками психологічної служби);
  • проведення ефективних інформаційних кампаній для учасників освітнього процесу, спрямованих на популяризацію здорового та безпечного способу життя, вакцинації, профілактики інфекційних та неінфекційних захворювань, протидію поширенню серед дітей та підлітків звичок, небезпечних для їх фізичного або психічного здоров’я.

Рекомендуємо в роботі використовувати оздоровчі технології терапевтичного спрямування (враховуючи вікові особливості здобувачів освіти), як от: ігрова терапія, музична терапія, кольоротерапія, арттерапевтичні методи; організаційно-педагогічні технології: планування освітного процесу, що сприяє запобіганню перевтоми, гіподинамії та інших дезадаптаційних станів тощо.

Поради класним керівником щодо встановлення довіри з проблемним підлітком

Уважно вислухайте дитину, прагніть до того, щоб підліток зрозумів, що він вам не байдужий і ви готові зрозуміти і прийняти його. Не перебивайте і показуйте свого страху. Відносьтесь до нього серйозно, з повагою.

  1. Запропонуйте свою підтримку і допомогу. Постарайтесь переконати, що даний стан (проблема) тимчасові і швидко пройдуть Проявіть співчуття і покажіть, що ви поділяєте і розумієте його почуття.
  2. Зацікавтесь, що саме турбує підлітка.
  3. Впевнено спілкуйтесь з підлітком. Саме це допоможе йому повірити у власні сили. Головне правило в роботі з дітьми – не нашкодь!
  4. Використовуйте слова, речення, які будуть сприяти встановленню контактів: розумію, звичайно, відчуваю, хочу допомогти.
  5. В розмові з підлітком дайте зрозуміти йому, що він необхідний і іншим, і унікальний як особистість Кожна людина незалежно від віку, хоче мати позитивну оцінку своєї діяльності.
  6. Недооцінка гірша ніж переоцінка, надихайте підлітка на високу самооцінку. Вмійте слухати, довіряйте і викликати довіру в нього.

 

Поради педагогам щодо спілкування з дітьми схильними до правопорушень

  1. Проявляйте витримку під час спілкування з проблемними підлітками.
  2. Терпляче і наполегливо пояснюйте неправильність їхніх поглядів і поведінки.
  3. Намагайтесь переконувати і відкривати «важким» підліткам гідні та цікаві життєві перспективи.
  4. Постійним повчанням не закріплюйте у підлітків, схильних до правопорушень, негативну оцінку своїх учинків.
  5. Не перешкоджайте їхній участі у звичайних молодіжних об’єднаннях.
  6. Уникайте надто наполегливо і безцеремонно втягувати таких підлітків в суспільні справи колективу учнів.
  7. Сприяйте організації педагогами та батьками спільних масових заходів, що з’єднують підлітків з різною поведінкою, світосприйняттям, успішністю.
  8. Втягуйте «важких» підлітків в суспільно-корисні трудові справи, використовуючи притаманну їм завзятість в досягненні поставленої мети, прагнення до першості, частково усвідомлене почуття їхньої соціальної неповноцінності.
  9. По можливості, з метою перевиховання підлітків, які вже зробили помилку в житті, змініть обставини та звичні їм форми поведінки, виказуйте їм довіру, схвалюйте їхні досягнення.
  10. Виховуйте у таких підлітків вміння не тільки підкорятися, а й командувати, не принижуючи та не уражуючи інтереси однолітків.

 

Як встановити довіру між проблемним підлітком і батьками

1. Уважно вислухайте дитину. Прагніть до того, щоб вона зрозуміла, що не байдужа вам, ви готові зрозуміти і прийняти її. Не перебивайте і не показуйте свого страху. Ставтеся до неї серйозно, з повагою.

2. Запропонуйте свою підтримку й допомогу. Намагайтеся переконати, що цей стан (проблема) тимчасові і швидко минуть. Виявіть співчуття й покажіть, що ви поділяєте і розумієте почуття дитини.

3. Зацікавтеся, що саме турбує підлітка.

4. Упевнено спілкуйтеся з підлітком. Саме це допоможе повірити йому у власні сили. Головне правило – не нашкодить!

5. Використовуйте слова, речення які сприятимуть встановленню контактів: розумію, звичайно, відчуваю, хочу допомогти.

6. У розмові з підлітком дайте зрозуміти йому, що він необхідний не тільки вам, а й іншим, він унікальний, як особистість. Кожна людина незалежно від віку, хочу мати позитивну оцінку своєї діяльності.

7. Недооцінка гірша ніж переоцінка, надихайте підлітка на високу самооцінку. Вмійте слухати, довіряйте й викликайте довіру в нього.

 

Перелік корисних ресурсів щодо профілактики залежностей у дітей та підлітків

Міжнародні стандарти з профілактики вживання наркотиків (URL: http://surl.li/hxwald).

Програма профілактики вживання психоактивних речовин «Свідомий вибір» / Н. Строєва. Київ. 2020 (URL: http://surl.li/gozeuy).

Використання електронних сигарет серед молоді (URL: http://surl.li/quwtyb).

Анонімні Нікотинозалежні (URL: https://www.nica.in.ua/).

Основні факти про тютюн (URL: http://surl.li/mqumgk).

Розлад вживання алкоголю (URL: http://surl.li/gczzhh).

Розлад вживання психоактивних (наркотичних) речовин у молоді (URL: http://surl.li/iyxhlw).

Як запобігти зловживанню алкоголем та наркотиками серед підлітків (URL: http://surl.li/xvrhvc).

Як батькам говорити про алкоголь з дітьми різного віку (URL: http://surl.li/nvlwbl).

Проблема залежності від комп’ютерних ігор (URL: http://surl.li/evanbz).

Як запобігти проблемі залежності від комп’ютерних ігор (URL: http://surl.li/wgnpat).

Банк програм для неповнолітніх у конфлікті з законом (URL: http://surl.li/sdfuwz).

 


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора