Засідання шкільного методичного об’єднання учителів суспільно-гуманітарного циклу КЗ «Самійлівський ліцей Близнюківської селищної ради Лозівського району Харківської області» від 31.08.2023 року
Протокол №1
Засідання шкільного методичного об’єднання учителів суспільно-гуманітарного циклу КЗ «Самійлівський ліцей Близнюківської селищної ради Лозівського району Харківської області»
від 31.08.2023 року
Присутні – Коломицев В.І., Микитенко Л.В., Пасічник Т.П., Пучкова Т.М., Чопенко М.В.
Відсутні -
Порядок денний:
- Про опрацювання нормативно-правових документів МОНУ та Департаменту науки і освіти Харківської облдержадміністрації
Пасічник Т.П.
- Про затвердження плану роботи МО Члени МО
- Про розгляд календарно-тематичних планів та модельних навчальних програм 5-6 класів НУШ Пасічник Т.П.
Члени МО
- Особливості організації освітнього процесу в інклюзивному середовищі та в 5 класі НУШ
Члени МО
- Про погодження олімпіадних завдань
Члени МО
6. Аналіз результатів НМТ-2023 та шляхи підвищення якості підготовки
Пучкова Т. М.
7. Організація освітнього процесу шляхом дистанційного навчання
(обмін досвідом) Члени МО
І. СЛУХАЛИ:
Пасічник Т.П., вчителя української мови та літератури, яка нагадала про особливості Концепції нової української школи та ознайомила присутніх з інструктивно-методичними рекомендаціями щодо вивчення дисциплін суспільно-гуманітарного циклу в основній та старшій школі у 2023/2024 навчальному році, оцінювання навчальних досягнень учнів 5 класу НУШ
ВИСТУПИЛИ :
Пучкова Т.М., вчитель української мови та літератури, яка зауважила,що слід ретельно переглянути методичні рекомендації щодо викладання предметів суспільно-гуманітарного напрямку та звертати увагу на зміни у програмах та термінологічних інноваціях
УХВАЛИЛИ:
У роботі керуватися чинними науково-методичними рекомендаціями щодо вивчення дисциплін суспільно-гуманітарного циклу в основній та старшій школі у 2023/2024 навчальному році, оцінювання навчальних досягнень учнів та оформлення сторінок класних журналів і користуватися навчальними програми, підручниками та посібниками, які мають гриф Міністерства освіти і науки України
ІІ. СЛУХАЛИ:
Пасічник Т.П., керівника МО, яка запропонувала план роботи ШМО на 2023/2024 навчальний рік та подала до розгляду модельні навчальні програми для 5-6 класів Нової української школи
ВИСТУПИЛИ:
Чопенко М.В., вчитель англійської мови, член ШМО, яка зазначила про важливість підвищення мотивації вивчення учнями іноземних мов у сучасному світі
Також присутні ознайомилися з правовими документами стосовно інклюзивного навчання та разом обговорили нововведення: модельні навчальні програми для 5-6 класів Нової української школи
УХВАЛИЛИ:
Затвердити план роботи ШМО зі змінами, протягом 2023/2024 навчального року провести предметні тижні з суспільно – гуманітарних дисциплін. Відповідальними призначити вчителів – предметників
ІІІ. СЛУХАЛИ:
Пасічник Т.П., яка запропонувала розглянути і обговорити календарні плани вчителів-предметників, членів ШМО
ВИСТУПИЛИ:
Микитенко Л.В., вчитель зарубіжної літератури, член ШМО, яка запропонувала після розгляду і обговорення календарні плани подати на підпис завучу школи
УХВАЛИЛИ:
Прийняти і затвердити рішенням МО календарні плани всіх його членів. Більше уваги приділити організації інклюзивного навчання та ознайомленню з нормативно-правовими документами
ІV. СЛУХАЛИ:
Чопенко М.В., члена методичного об’єднання, яка ще раз нагадала про Порядок організації інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 15.08.2011 року №872, інструктивно-методичний лист Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України «Організація інклюзивного навчання в загальноосвітніх навчальних закладах» від 18.05.2012 р. №1/9-384, лист Міністерства освіти і науки України 12.07.2017 №1/9-385 «Про навчальні плани та організацію навчально-реабілітаційного процесу для учнів з особливими освітніми потребами загальноосвітніх навчальних закладів у 2023/2024 навчальному році» з метою реалізації права дітей з особливими освітніми потребами на освіту, їх соціалізації та інтеграції в суспільстві
Пасічник Т.П., яка наголосила, що особливу увагу треба звернути на створення належних умов для учнів з особливими освітніми потребами: Бегези Лідії і Зубченка Богдана, учнів 8 класу
ВИСТУПИЛИ:
Коломицев В.І., учитель історії та класний керівник 8 класу, який звернув увагу на те, що «повноцінна участь» у концепції інклюзії – це спільне навчання учнів з інвалідністю або особливими освітніми потребами з іншими учнями, співпраця з ними, набуття спільного досвіду. Вона передбачає активне залучення до процесу навчання кожного учня й безумовне прийняття кожного учня таким, яким він/вона є. Інклюзія починається з того, що визнається наявність відмінностей між учнями. Під час розвитку інклюзивного підходу до навчання такі відмінності враховуються і є основою навчального процесу
Микитенко Л.В., яка наголосила, що навчання в інклюзивних класах дітей з особливими потребами, з одного боку, допомагає їм адаптуватися до нормальних життєвих ситуацій, позбутися почуття ізольованості, відчуження, сприяє зникненню соціальних бар'єрів та інтеграції в соціум, з іншого боку — вчить учнівську громаду школи спілкуватися та працювати разом, формує в них почуття відповідальності за товаришів, які потребують не лише допомоги, а насамперед — прийняття та визнання. Інклюзивне навчальне середовище підвищує самооцінку та сприяє розвитку самостійності у дітей з особливими потребами
УХВАЛИЛИ:
Учителям-предметникам, які викладають у 8 класі:
1. Розробити календарні плани згідно навчальних програм
2. Створити належні умови для інклюзивної форми навчання для учнів з особливими освітніми потребами Бегези Лідії, Зубченка Богдана
3. Організувати інклюзивне навчання з урахуванням висновку психолого-медико-педагогічної консультації
4. Для пояснення складних тем на уроках, учням розробляються картки-інструкції з описом покрокових дій. Така побудова навчальних занять створює умови, при яких всі учні класу залучаються до загальнокласної роботи
V. СЛУХАЛИ:
Пучкову Т.М., учителя української мови і літератури, члена ШМО, яка ознайомила усіх присутніх з організацією підготовки учнів до предметних олімпіад та учнівських конкурсів
ВИСТУПИЛИ:
Коломицев В.І., вчитель історії, член ШМО, який зауважив, що слід більше уваги і часу приділяти учням по підготовці до олімпіад та учнівських конкурсів та приділяти увагу формуванню самостійних і творчих навичок учнів на уроках мови та літератури, історії, іноземної мови.
УХВАЛИЛИ:
Вести підготовку учнів до І та ІІ етапу предметних олімпіад та учнівських конкурсів
VІ. СЛУХАЛИ:
Чопенко М.В.,вчителя англійської мови, яка запропонувала з'ясувати фактори, що впливають на результати навчання учнів, виявити динаміку результатів порівняно з минулими роками
Пучкову Т.М., вчителя української мови та літератури, яка зазначила, що всі учні 11 класу під час проведення НМТ-2023 року підтвердили рівень знань з української мови та літератури. Учитель акцентувала увагу на типові помилки та найважчі для учнів теми
Микитенко Л.В., члена МО, яка наголосила про правильну організацію освітнього процесу шляхом дистанційного навчання та поділилася своїм досвідом щодо власної роботи
ВИСТУПИЛИ:
Коломицев В.І., учитель історії, відзначив невисокий рівень підготовки учнів та рівень знань учнів з історії
Пасічник Т.П., керівник МО, поділилася досвідом роботи щодо дистанційного навчання
УХВАЛИЛИ:
Прийняти до відома почуту інформацію, ще раз проаналізувати причини невисоких результатів у навчанні та під час складання НМТ учнів та сприяти їх усуненню. Вивчати та впроваджувати в свою роботу інноваційні технології щодо дистанційного навчання
Голова засідання Т.П.Пасічник
Секретар Л.В.Микитенко
Протокол №2
Засідання методичного об’єднання учителів суспільно-гуманітарного циклу КЗ «Самійлівський ліцей Близнюківської селищної ради Лозівського району Харківської області»
від 25.10.2023 року
Присутні - Коломицев В.І., Микитенко Л.В., Пасічник Т.П., Пучкова Т.М., Чопенко М.В.
Відсутні: -
Порядок денний:
1. Про організацію роботи з обдарованими дітьми
Чопенко М.В.
2. Змішані форми навчання в умовах карантину та війни
Коломицев В.І.
3. Секрети успішної адаптації до навчання дітей в основній школі. Навчання
в Новій українській школі
Микитенко Л.В.
4. Формування комунікативної компетенції на уроках української мови
Пучкова Т.М.
І. CЛУХАЛИ:
Чопенко М.В., учителя англійської мови, яка ознайомила з оновленим списком обдарованих учнів та наголосила на необхідності розвитку здібностей цих дітей в урочний та позаурочний час. Також ознайомила з планом роботи з обдарованими дітьми на уроках суспільно-гуманітарного циклу
ВИСТУПИЛИ:
Коломицев В.І., вчитель історії, член МО, який зазначив ефективність диференційованого підходу у навчанні, який передбачає виконання завдань різних рівнів складності, що сприятиме розвитку всіх учнів та створюватиме ситуацію успіху та підвищуватиме мотивацію навчання.
УХВАЛИЛИ:
Прийняти план роботи з обдарованими дітьми на уроках суспільно-гуманітар
ного циклу
ІІ. СЛУХАЛИ:
Коломицева В.І., учителя історії, який звернув увагу на новий зміст освіти в умовах карантину та війни, зокрема на змішані форми навчання. Вимушене дистанційне навчання стало викликом для всіх учасників освітнього процесу: вчителів, учнів, батьків. Треба організувати якісне навчання з використанням цифрових технологій, надихати й мотивувати учнів до роботи. Важливо проаналізувати ефективні технології, використовувані під час дистанційного навчання, насамперед для того щоб продовжити використовувати деякі з них для змішаного навчання
УХВАЛИЛИ:
Прийняти до уваги почуту інформацію та сприяти ефективному навчанню учнів в умовах карантину та війни
ІІІ. СЛУХАЛИ:
Микитенко Л.В., учителя зарубіжної літератури, яка зазначила, що період адаптації до навчання дітей в основній школі дуже важливий. Діти звикли до свого вчителя, а в основній школі їх навчатимуть вчителі різних шкільних предметів. Від професійної майстерності кожного вчителя залежатиме як діти сприйматимуть матеріал
ВИСТУПИЛИ:
Пасічник Т.П., керівник МО, яка додала, що навчання в Новій українській школі дещо відрізняється від попередніх років. Це пов’язано з деякими причинами, а саме з потребою оновлення змісту навчальних програм, орієнтацією на нове покоління учнів, необхідністю пошуку нових підходів у навчанні. Базова середня освіта має два цикли: адаптаційний (5-6 класи), базове предметне навчання (7-9 класи). З 2022 року запроваджуються модельні програми, які розміщені на сайті Міністерства освіти і науки України. Змінилась структура програм. Навчання має бути компетентнісним
УХВАЛИЛИ:
Прийняти до уваги почуту інформацію та сприяти ефективному навчанню дітей
ІV. CЛУХАЛИ:
Пучкову Т.М., вчителя української мови та літератури, яка зазначила, що одним з головних критеріїв комунікативного підходу у навчанні є створення мовленнєвих ситуацій в процесі навчання, наближених до реальних.
Навчальний процес в сучасній школі - це перш за все, спільна діяльність учителя та учнів, де учень є суб’єктом навчання та спілкування нарівні з учителем
ВИСТУПИЛИ:
Чопенко М.В., вчитель англійської мови, звернула увагу на те, що основними формами навчання є групова та індивідуальна. Значне місце у формуванні комунікативної компетентності посідають проблемні ситуації, письмові роботи у формі твору, комунікативні творчі завдання, асоціативні кола, розробка проектів, широко використовуються технології колективно-групового навчання, методи «Карусель», «Коло ідей», «Мікрофон», «Мозковий штурм», «Ажурна пилка» тощо
УХВАЛИЛИ:
Вчителям суспільно-гуманітарного циклу розвивати свій професіоналізм, сприяти формуванню комунікативної компетентності учнів під час вивчення навчального матеріалу, виховувати особистість здобувача освіти засобами предмета
Голова засідання Т.П.Пасічник
Секретар Л.В.Микитенко
Протокол №3
Засідання шкільного методичного об’єднання учителів суспільно-гуманітарного циклу КЗ «Самійлівський ліцей Близнюківської селищної ради Лозівського району Харківської області»
від 04.01.2024 року
Присутні – Коломицев В.І., Микитенко Л.В., Пасічник Т.П., Пучкова Т.М., ЧопенкоМ.В.
Відсутні -
Порядок денний:
- Про аналіз навчальних досягнень учнів за І семестр
Пасічник Т.П.
2. Виховання загальнолюдських моральних цінностей на уроках словесності
Пучкова Т.М.
3. Особистісно орієнтована система навчання та її вплив на розвиток творчих здібностей учнів
Микитенко Л.В.
4. Активізація діяльності учнів на уроках української мови та літератури
Пасічник Т.П.
І. СЛУХАЛИ:
Пасічник Т.П., керівника ШМО, яка зробила аналіз навчальних досягнень учнів за І семестр. Проаналізувавши навчальні досягнення учнів з предметів суспільно-гуманітарного циклу, зроблено висновок , що процент якості учнів з цих предметів коливається від 16% до 40%. Окремо звернула увагу на успішність 5 класу (50-70%)
ВИСТУПИЛИ:
Коломицев В.І., учитель історії, який прокоментував середній рівень успішності з історії України учнів 6 та 8 класів, звернувши увагу на підлітковий вік та незадовільну поведінку окремих учнів
Пучкова Т.М., учитель української мови та літератури, яка акцентувала увагу на рівень знань учнів 10-11 класів
УХВАЛИЛИ:
Врахувати результати І семестру і працювати над підвищенням якості знань учнів у ІІ семестрі. Особливу увагу приділити учням 11 класу для успішного складання НМТ
ІІ. СЛУХАЛИ:
Пучкову Т.М., учителя української мови та літератури, яка наголосила, про те, що сьогодні, як ніколи, перед педагогами, стоїть важливе завдання: виховувати у школярів доброту і любов до людини. Саме українська література і є носієм потужного заряду духовної енергії, здатна передавати загальнолюдські й національні цінності від покоління до покоління. Головною і незамінною умовою є створення атмосфери любові до предмета, бажання до постійного самовдосконалення
ВИСТУПИЛИ:
Пасічник Т.П., учитель української мови та літератури, яка вважає, що учитель літератури мусить на своїх уроках формувати самостійне, критичне, творче мислення учня через аналіз художнього твору чи дискусійне обговорення найважливіших проблем висвітлених у художньому творі
УХВАЛИЛИ:
Прийняти до відома інформацію і сприяти розвитку компетентної особистості. Використовувати вчителям у своїй роботі нові підходи до викладання літератури, а саме особистісно орієнтований, діяльнісний та компетентнісний
ІІІ. CЛУХАЛИ:
Микитенко Л.В., учителя зарубіжної літератури, яка зазначила, що технології розвитку критичного мислення сприяють аналітичному підходу до будь-якого навчального матеріалу. Серед методів розвитку критичного мислення були виділені такі, як розпізнавання інформації, пошук логічних зв'язків, пошук аналогій, щоденник подвійних нотаток, порушена послідовність, низка слів наперед тощо
ВИСТУПИЛИ:
Коломицев В.І., учитель історії, який нагадав, що методи критичного мислення можуть використовуватися як окремі елементи на урок суспільно-гуманітарного циклу або поєднуватись у цілісні системи на спеціальних заняттях, що впливають на розвиток творчих здібностей учнів
УХВАЛИЛИ:
Активно застосовувати на уроках суспільно-гуманітарного циклу технології розвитку критичного мислення
ІV. СЛУХАЛИ
Пасічник Т.П. яка неодноразово наголошувала на активізації пізнавальної діяльності учнів. Вчитель надав рекомендації щодо створення активізації пізнавальної діяльності. Сьогодні у зв`язку з реформуванням змісту освіти форм і методів навчання вона набуває ще більшої ваги. Отже, у навчальному процесі слід використовувати широкий діапазон стимулів, щоб впливати на мотивацію кожного учня
УХВАЛИЛИ:
Використовувати на уроках різноманітні мотиви, щоб залучати учнів до навчання, але переважно зосереджувати свої зусилля на формуванні пізнавальних мотивів, тобто таких, що викликані інтересом власне до процесу навчання
Голова засідання Т.П.Пасічник
Секретар Л.В.Микитенко
Протокол №4
Засідання шкільного методичного об’єднання учителів суспільно-гуманітарного циклу КЗ «Самійлівський ліцей Близнюківської селищної ради Лозівського району Харківської області»
від 22.03.2024 року
Присутні – Коломицев В.І., Микитенко Л.В., Пасічник Т.П., Пучкова Т.М.,
Чопенко М.В.
Відсутні –
Порядок денний:
- Про підготовку учнів 11класу до НМТ (обмін досвідом)
Пасічник Т.П.
Коломицев В.І.
- Про підсумки атестації учителя Пасічник Т.П.
Пучкова Т.М.
- Про формування творчих здібностей учнів на уроках української мови та літератури
Пасічник Т.П.
- Про прогнозувально-рефлексивну компетентність учителя англійської мови
Чопенко М.В.
І. СЛУХАЛИ:
Пасічник Т.П., учителя української мови та літератури, яка наголосила про форми організації підготовки учнів 11 класу до НМТ і власний досвід у роботі з учнями; про необхідність виконувати тести ЗНО минулих років на уроках
ВИСТУПИЛИ:
Коломицев В.І., вчитель історії, який повідомив про раціональне використання часу під час складання іспиту та стратегії виконання складних завдань
УХВАЛИЛИ:
При підготовці учнів до НМТ використовувати відповідні тестові завдання та навчати учнів раціонально використовувати час
ІІ.СЛУХАЛИ:
Пучкову Т.М., завуча ліцею, яка повідомила результати атестації 2023/2024 року: Пасічник Т.П. підтвердила кваліфікацію «спеціаліст І категорії»
ВИСТУПИЛИ:
Коломицев В.І., учитель історії, який тезисно охарактеризував методику свого викладання згідно з темою самоосвіти «Розвиток самостійних і творчих навичок учнів на уроках історії»
Чопенко М.В., член МО, яка зазначила, що в освітньому процесі вкрай важливо застосовувати комунікативно-діяльнісний підход як важливий засіб міжкультурного спілкування
УХВАЛИЛИ:
Інформацію прийняти до відома. Продовжувати працювати учителям над самовдосконаленням та самоосвітою, активно застосовувати сучасну методику викладання
ІІІ. СЛУХАЛИ:
Пасічник Т.П., учителя української мови та літератури, яка зазначила, що творчі здібності, що динамічно розвиваються як структура особистості, характеризуються своєрідністю і цілісною сукупністю таких особистісних особливостей: творчим потенціалом, творчою активністю, спрямованістю, індивідуальністю, ініціативністю, імпровізованістю, які сприяють формуванню творчої особистості
УХВАЛИЛИ:
Активно сприяти розвитку творчих здібностей учнів під час уроків шляхом застосування різноманітних завдань, методів, прийомів, інноваційних технологій
ІV. СЛУХАЛИ:
Чопенко М.В., члена ШМО, яка зазначила, що прогнозувально-рефлексивна компетентність включає вміння конструювати траєкторію розвитку школяра, здійснювати індивідуальний розвиток учня; уміння технологічно прогнозувати, конструювати, планувати хід навчально-виховного процесу; прогнозувати розвиток як учнівського колективу загалом, так і кожного учня зокрема
ВИСТУПИЛИ:
Микитенко Л.В., учитель зарубіжної літератури, яка наголосила на тому, що для ефективної роботи вчителя та колективу в цілому важливо складати поурочні плані, семестрові та річні. Без ретельної підготовки до кожного уроку, без врахування індивідуальних особливостей учнів та цілих класів ефективність роботи буде нульовою
УХВАЛИЛИ:
Почуту інформацію прийняти до відома, працювати згідно зі складеними планами з необхідними поточними змінами, готуватися ретельно до кожного уроку та виховного заходу, прогнозуючи заздалегідь результат роботи
Голова засідання Т.П.Пасічник
Секретар Л.В.Микитенко